Mobil Pazarlama Nedir?

Mobil pazarlama; mobil telefonlar, tabletler veya web siteleri, sosyal medyalar ve bunun gibi mobil uygulamalar aracılığıyla belirlenen kitleye ulaşılmak için kullanılan çok kanallı bir pazarlama tekniğidir.

Mobil pazarlama; mobil telefonlar, tabletler veya web siteleri, sosyal medyalar ve bunun gibi mobil uygulamalar aracılığıyla belirlenen kitleye ulaşılmak için kullanılan çok kanallı bir pazarlama tekniğidir.

Mobil pazarlama ilk olarak mobilitenin geleneksel pazarlama mecralarıyla bütünleşmesiyle başlamıştır. Bu tür kampanyalarda müşteri ile etkileşimli bir hale gelmesini sağlamak için kullanılan bir araç haline gelmiştir. Müşterilerde satın alma isteğini mobil araçlar üzerinden gerçekleştirmek amacıyla ve bunun yanında mobilite uygulamaları da kullanılarak tüketici kitlesine hizmet vermektedir. Geçmişten günümüze yapılan teknolojik gelişmeler sonucu tutundurma araçlarının da sayısı artması ve maliyet artışı nedeniyle ortaya çıkan sorunlar işletmelerin bu yöndeki pazarlama ve tutundurma faaliyetlerini de etkilemiştir.

Geçmiş zamana bakıldığında televizyonun tek kanallı olduğu dönemlerde işletmeler yapmış oldukları reklamların etkisi ertesi gün yapılan satışlarda gözükür iken günümüzde daha farklı sistemlerin ve çoklu kanalları olan televizyonlar nedeniyle işletmelerin faaliyetleri değişebilmektedir. Bu sebeple işletmeler daha az bir maliyet harcayarak etkili pazarlama yöntemlerine girişmektedirler. Tam da bu noktada İnternet ve mobil telefonlar devreye girmektedir. Geleneksel araçlara göre daha az maliyetler ile mesaj ve bildirim gönderildiği önemli pazarlama ve iletişim aracına dönmüşlerdir. Örnek verilecek olursa; facebook, youtube, Instagram ve televizyon reklamlarıdır.

Mobil pazarlamanın sunduğu fırsatlar diğer pazarlama araçlarının sunduğu fırsatlara göre farklılık gösterebilmektedir. Mobil cihazlar sayesinde müşteriye her daim ulaşılabilme ve bunun yanında firmalara en hızlı geri dönüşü sağlayan pazarlama tekniği olmaktadır. Bu sayede diğer pazarlama araçlarına göre daha avantajlı bir konumda olmasını sağlamaktadır.

Mobil Pazarlamanın Özellikleri

Mobil pazarlamanın sahip olduğu özellikler şunlardır;

Bire bir pazarlama anlayışı olması: Tüketici kesim ile medya aracılığı sayesinde doğrudan iletişim kurulmaktadır. Söz konusu iletişimde, doğrudan pazarlama kanalı kullanılmaktadır.

İzinli pazarlama yönteminin kullanılması: Tüketici kesimin beklediği mesajlar taraflarına ulaştırılır. Bu mesajlara örnek verilirse; reklam tanıtımları, ürün tanıtımları, indirim ve fırsatla v.b olmaktadır. Hedef kitleden izin alınarak yapılmaktadır.

Ölçülebilir olması: Bu pazarlama faaliyetinin etkinliği ölçülebilmektedir. Mobil pazarlama, işletmelerin yapmış olduğu kampanyalarının hangi derecede ne kadar etkin olduğu ve ürünlerin kullanım alışkanlıklarıyla ilgili bilgiler vermektedir.

Düşük bir maliyete sahip olması: Bu pazarlama türü aynı zamanda doğrudan pazarlama uygulamalarından biri olması nedeniyle maliyetlerde düşük olmaktadır.

Markaya yönelik yüksek oranda farkındalık: Bu pazarlama uygulamaların algılanma düzeyleri yüksek olmaktadır. Kişisel kanallar kullanılmak suretiyle müşteriye doğrudan ulaşılmaktadır.

Tek ya da Çift taraflı olması: Bu pazarlama türü aynı zamanda etkileşimli bir yapıya sahip olmaktadır. Bu bakımdan müşteri, bu uygulamaların aktif üye konumunda olabilmektedir.

Hızlıdır: Altyapı teknolojileri sayesinde gönderilen mesajlar, tüketiciye saniyesinde ulaşabilmektedir. Böylelikle geri bildirim saniyeler içerisinde alınabilmektedir.

Mobil Pazarlamanın Amaçları

Mobil pazarlamada temel amaç; tüketiciyle medya aracılığı üzerinden doğrudan iletişim kurmaktır. Bahsi geçen iletişimde, doğrudan pazarlama kanalı kullanılmaktadır.

Tüketiciler açısından mobil pazarlama için öncelikli olan amaç; sadece bilgisayar, dizüstü bilgisayarı başından değil akıllı telefon gibi araçlar ile istedikleri bir yerden ve istedikleri zamanda satın alınmak istenen ürün ya da hizmetin özelliklerini görüp, sipariş verme, ödeme gerçekleştirebilme, kısaca alışveriş yapabilme kabiliyeti kazanmaktır. Bu sayede tüketicilerin işleri kolaylaşmakta ve büyük ölçüde zaman ve enerji tasarrufu sağlanmaktadır.

Şirketler/ İşletmeler açısından mobil pazarlama; düşük maliyetli ve etkileşimli bunun yanında yüksek etkileme gücüne sahip olan kişisel bir pazarlama aracı olmaktadır. Bu sayede işletmeler marka farkındalığı oluşturma, marka imajını değiştirme, marka bağlılığını arttırma gibi fırsatlara sahip olmaktadırlar.

Mobil Pazarlamanın İşletmelere Sağladığı Avantajlar

Mobil pazarlama; mobil cihazların kendi özelliklerine göre iki temel avantajı olmaktadır. Bunlar; cihazların her zaman açık olabilmesi ve her zaman kullanıcısının yanında taşıması olmaktadır. Bu durumda pazarlamacılar için temel, avantaj hedef kitlelerinin mobil cihazlarını taşıması sayesinde her zaman ulaşılabilir olmasıdır.

Japonya’da mobil cihazlardan mesaj gönderilmesi, diğer geleneksel araçlara göre daha az maliyetli olması, mobil telefonları işletmeler açısından önemli bir pazarlama aracı yapmaktadır.

Mobil pazarlama, işletmelerin yapmış olduğu kampanyaların etkin olmasını ve kullanım alışkanlıkları hakkında bilgi alınmasını kolaylaştırmaktadır. Mobil pazarlamanın geleneksel pazarlama tekniklerini göre avantajları şu şekilde sıralanmaktadır:

  • Ürüne ve yapılan reklama gösterilen tepki daha kolay ölçülebilmektedir.
  • Bölümleme ve hedeflenen müşteriye ulaşmak daha kolay olmaktadır.
  • Geri dönüş oranı daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.
  • Geleneksel pazarlama tekniklerine göre daha az maliyet kullanılır.
  • Müşteri ile etkileşim daha yüksektir.
  • İletişim bireysel olmaktadır.
  • Farklı hedef veya kitlelere uygun kampanyalar geliştirilebilir.
  • Dinamik olmaktadır.
  • Tüketici kitlenin davranış ve isteklerini dikkate alabilen bir kanal olmaktadır.

Mobil pazarlama, mobil teknoloji sayesinden PC ve televizyon araçların sabitlik kısıtlarını ortadan kaldırmaktadır. Pazarlama türünün sahip olduğu bu potansiyelin, mal ve hizmet alışveriş alışkanlıklarını tamamen değiştirebileceği düşünülmektedir.

Dünyada ve Türkiye’de Mobil Pazarlama

Dünyada yapılan ilk mobil pazarlama kampanyası 1998 yılında yapılmıştır. İsviçreli MINICK ismine sahip bir mobil uygulama ajansı tarafında Ericsson firması için yapılmıştır.

Mobil pazarlama yöntemi, sene (2000) başında Avrupa ve Asya’nın çoğunluklu bölgelerinde oldukça popüler olmasıyla ve şirketlerin bu kişilerden cep telefonlarının numarasının toplanarak mesajların gönderilmesiyle oldukça hız kazanmıştır.

Morgan Stanley’e düşüncelerine göre mobil internet masaüstü internetten daha hızlı bir şekilde büyümektedir. Mark Meeker’a göre ise 5 sene içerisinde internete mobil teknoloji ile bağlanan kişilerin sayısı, masaüstü bilgisayarlarından bağlananların sayısını geçeceğini belirtmiştir. Kevin Nakao, şirketlerin sanal ortamlarda bulunmasının büyümelerinden daha önemli olduğu üzerinde durmuştur.

Türkiye’de ise ilk defa mobil pazarlama kampanyasının fikir öncüsü Mobilera şirketinden Tolga Alıcı olmaktadır. Tolga Alıcı ilk başta Lipton’a kendi teklifini götürmüş ve Mobilera tarafından “Lipton Ice Tea Evo” adlı bir kampanyanın tasarlanmasıyla hayata geçirilmiştir. MPD’nin Kasım 2009 senesinde Türkiye ofisini kurması, bu pazarlama türünün gelişimi açısından çok önemli bir adım olmaktadır.

2011 Senesinde düzenlenen Mobil Pazarlama Sohbetleri’nde Türkiye’nin mobil pazarlama durumu tartışılmıştır. Mobil pazarlamanın Türkiye’de üç sene içerisinde üç kat artacağı belirtilmiştir.

#Fiyuva#İş Dünyası

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İçerik Oluştururken Dikkat Edilmesi Gereken 3 Kural

Nöropazarlama ve Tüketici İlişkisi

İçerik Pazarlaması Nedir?